سفارش تبلیغ

ثبت شرکت
صبا
 
جمعه 90 دی 30 , ساعت 4:25 عصر
آنچه باید راجع به فواید و زیان‌های خانه داری بدانید.

وقتی صحبت از بیماری‌های ناشی از کار می‌شود، یک کارخانه بزرگ، با تعداد زیادی کارگر در ذهنمان مجسم می‌کنیم. این یک واقعیت است که کارهای منزل از آن دسته کار‌هایی است که معمولا به چشم نمی‌آید.
اگرچه خانم‌ها و برخی آقایان فداکار آن را پذیرفته و با انگیزه غیر مادی آن را انجام می‌دهند، اما هیچ کس نیست که مانند سایر مشاغل درباره بهداشت محیط کار و پیشگیری از بیماری‌های ناشی از آن به اندازه کافی اطلاع رسانی کند. البته سوءتفاهم نشود.
منظور ما این نیست که خانه‌داری مضر است و باید کنار گذاشته شود، بلکه تأکید بر این است که با شناختن فواید و به‌خصوص روش‌های پیشگیری از این خطرات، به روشی سالم‌تر خانه داری کنیم.
نتایج مطالعات جدیدی که در مجله آمریکایی بیماری‌های ریه و مراقبت‌های ویژه چاپ شده، نشان داده استفاده مکرر از اسپری‌های پاک کننده، می‌تواند عامل خطری برای ابتلا به آسم در بزرگسالان باشد. بر اساس این تحقیق حتی هفته‌ای یک بار استفاده از این اسپری‌ها برای تمیزکردن خانه می‌تواند آسم ایجاد کند.
جالب است بدانید همین استفاده ناچیز توانسته عامل یک هفتم موارد آسم در بزرگسالان باشد. پیش از این هم بررسی‌ها نشان داده بود که آسم شغلی در بین کارگرانی که به شکل حرفه‌ای با این مواد در تماس هستند، بیشتر است.
نکته‌ای که در این مطالعه جدید، تازگی دارد این است که دیگران هم به اندازه حرفه‌ای‌ها در معرض خطر آسم قرار دارند. حتی شما خانم عزیزی که هفته‌ای یکبار از این مواد پاک‌کننده برای پاکیزگی سطوح جرم گرفته منزلتان استفاده می‌کنید. چه برسد به آن دسته از خانم ها که وسواس دارند؛ کسانی که یک روز ماندن لکه‌ای کوچک را بر سرامیک کف منزلشان تاب نیاورده و حتی اگر لکه با دستمال نمدار هم پاک شود، لازم می‌دانند برای پاک کردن آن از مواد پاک‌کننده قوی استفاده کنند.
به گفته ژان پل زوک، متخصص اپیدمیولوژی در مرکز تحقیقات بهداشت محیط بارسلون که سرپرست این تیم تحقیقاتی است، استفاده مکرر از اسپری‌های پاک‌کننده عامل خطر مهمی برای آسم بزرگسالان است.
حتما می‌دانید که آسم نوعی التهاب مجاری هوایی است که با علائمی چون خس خس سینه، تنگی نفس، سرفه و احساس فشار در قفسه سینه همراه بوده و بیش از 300 میلیون نفر در جهان از آن رنج می‌برند. با استفاده از اطلاعاتی که از 22 مرکز در 10 کشور اروپایی جمع آوری شده، 3500 نفر در عرض 9 سال از نظرآسم مورد بررسی قرار گرفتند.
از این عده دو سومشان خانم‌هایی بودند که برای تمیز کردن منزلشان از این مواد استفاده می‌کردند. کمتر از 10درصد هم کارگران تمام وقتی بودند که خانه‌ها را تمیز می‌کردند. اگرچه این مطالعه نشان داد خطر ایجاد آسم با تکرار دفعات پاک کردن و تنوع اسپری‌های به کار رفته، بیشتر می‌شود؛ اما به‌طور متوسط میزان ابتلا به آسم در افرادی که حداقل یک بار در هفته در معرض اسپری‌های پاک‌کننده قرار می‌گیرند، 30تا 50درصد بیشتر است.
ممکن است با خواندن جملات بالا، عده‌ای دچار سوءتفاهم شده و تصمیم بگیرند دیگر سال تا سال خانه خود را تمیز نکنند. برای رفع این اشتباه لازم است نتایج تحقیق دیگری را هم به اطلاعتان برسانیم. این مطالعه که در مرکز تحقیقات آسم انگلستان انجام و نتایجش در مجله توراکس به چاپ رسیده، نشان داده افراد مبتلا به آسم در منازلی که تهویه خوبی داشته و همچنین خوب از گرد و غبار و گرده قارچ‌ها پاک شده بود، خس خس سینه کمتری داشته و کمتر به دارو نیاز پیدا می‌کردند.
با توجه به این مطالعه بهتر است خانه عاری از گرد و غبار و گرده قارچ‌ها بوده و هوای آن همیشه خشک باشد چرا که قارچ‌ها در هوای مرطوب بهتر رشد می‌کنند. بنابر این پاکیزگی منزل از گردوغبار هم به نفع سلامت اهل خانه است.

اگزما، بلای دستان خانه دار

یکی از شناخته شده‌ترین عوارض کار با شوینده ها، عارضه پوستی یعنی اگزما یا همان درماتیت است. وجود مواد حساسیت‌زا در پاک کننده‌ها یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد درماتیت تماسی ناشی از خانه داری است.
در مطالعه‌ای که در ایتالیا انجام شده، 1800 زن خانه دار را بررسی کرده و متوجه شدند که در بیش از نیمی از موارد، این مواد عامل ایجاد درماتیت شده‌اند. لازم است بدانید دست‌ها بیشترین عضو بدن هستند که در معرض تماس با این مواد قرار می‌گیرند و به همین دلیل بیشتر علائم درماتیت یعنی احساس خارش و سوزش دارند. چاره کار را هم که خودتان می‌دانید: استفاده از دستکش‌های پلاستیکی و درصورت لزوم پوشیدن دستکش نخی زیر آن.

خانه داری، همتای ورزش

خانه داری اگرچه وقتی کار به وسواس بکشد یا بدون ملاحظه انجام شود ممکن است به کمر، زانو، مچ و مفاصل دیگر بدن آسیب برساند؛ اما اگر به روش صحیح صورت بگیرد نه تنها مضر نیست بلکه می‌تواند همتای یک ورزش متوسط به حساب بیاید.
حتی بعضی متخصصان معتقدند تمیز کردن کف آشپزخانه و جارو کردن به اندازه طناب زدن یا دوچرخه سواری انرژی می‌سوزاند و با افزایش متابولیسم بدن و تغییر سطح هورمون‌ها باعث کاهش وزن می‌شود. نتایج تحقیقاتی که در مجله انجمن پزشکی آمریکا چاپ شده حاکی از این است که هرچه افراد مسن فعال‌تر باشند، طول عمر بیشتری خواهند داشت.
البته منظور از این فعالیت تنها ورزش‌های معروفی چون شنا و فوتبال نیست. محققان معتقدند حتی فعالیت‌هایی مانند خانه داری، باغبانی و نگهداری از کودکان و هر فعالیت دیگری که نیاز به ایستادن و حرکت درگوشه و کنار داشته باشد، می‌تواند مفید باشد. ( چه ورزشی ارزان‌تر و آسان‌تر از این!) این محققان سطح فعالیت 302 فرد بالای 65 سال را به مدت 6 سال بررسی کرده و مقداری آب با ایزوتوپ سنگین هیدروژن و اکسیژن به آنان دادند. لازم است بدانید در زمان فعالیت، این عناصر به‌صورت دی اکسید کربن آزاد می‌شود.
بنابر این هرچه فرد بیشتر فعالیت کرده باشد، اکسیژن سنگین کمتری در بدن او باقی می‌ماند. با اندازه گیری ایزوتوپ سنگین اکسیژن، دانشمندان متوجه شدند، گروهی آمار مرگ کمتری داشت که پس از 6 سال بیشترین فعالیت را کرده بود. با توجه به این مطالعه می‌توان فهمید: حتی مسن ترها هم می‌توانند از خانه داری و باغبانی و خلاصه همه فعالیت‌های درون منزل سود ببرند.

خانه داری بر ضد سرطان

یکی از فواید خانه داری که شاید تا به حال به گوشتان نخورده باشد این است که این فعالیت هم مانند سایر ورزش‌ها می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را کم کند. محققان آمریکایی این مژده را در نشست سالانه انجمن سرطان در اورلاندو، بدون دریافت مژدگانی به خانم‌های خانه دار داده و اعلام کردند که با خانه داری می‌توان در برابر سرطان سینه و اندومتر مصون شد!
علاوه بر این محققان 9 کشور اروپایی با بررسی 200 هزار زن خانه دار دریافتند: گردگیری، جاروکشی منزل، پخت و پز و شستن ظروف تا 30 درصد قبل و تا 20 درصد بعد از یائسگی احتمال ابتلا به سرطان سینه را کم می‌کند. البته بر اساس این 2 مطالعه، میزان محافظت در کسانی که کارهای خانه را به مدت 4 ساعت در روز انجام می‌دهند بیش از گروهی است که کارشان را 2ساعته تمام می‌کنند. بد نیست بدانید پیاده روی هم در این ماجرا بی‌تأثیر نیست.
محققان می‌گویند کسانی که یک ساعت در روز پیاده روی می‌کنند بیش از افرادی که نیم ساعت برای این کار وقت می‌گذارند، در برابر سرطان مصونیت دارند. پس بهتر است برای اینکه هم از کارهای منزل خسته نشده و هم سلامت خود را حفظ کنید؛ پیاده روی و کار منزل را در طول روز به نوبت انجام دهید.
البته یادتان نرود هر کاری راه و روشی دارد وانجام دادن کار منزل هم باید طوری باشد که بدن شما را تحت فشار اضافی قرار ندهد. کشیده شدن دست‌ها وبدن، خم شدن و چرخش‌های ناجور نه تنها کمکی به حفظ سلامت شما نمی‌کند بلکه پای شما را به مطب و بیمارستان هم باز می‌کند.


جمعه 90 دی 23 , ساعت 12:22 عصر

اگر از شما سوال شود که بعد از خوردن ناهار و نوشیدن یک فنجان چای دبش، چه چیزی می چسبد، اولین گزینه ای که به ذهن می رسد، یک چرت اساسی است. حال که شرایط زندگی، کمتر اجازه پاسخ دادن به چنین نیازی را به آدم می دهد. سوال اینست که با خواب آلودگی بعد از ناهار چه باید کرد؟

1- چیزی بنوشید

برای شروع می توان از روزی یک لیوان قهوه، چای و یا نوشابه شروع کرد، اما توجه داشته باشید که میزان بیش از اندازه کافئین هم موجب می شود که شما اندکی عصبانی شوید و آب بدن را نیز تبخیر می کند. به جای آن می توانید از نوشابه های انرژی زا با الکترولیت اضافه استفاده کنید.
به علاوه باید در روز میزان کافی آب بنوشید. این عمل میزان آب بدن شما را تنظیم می کند، اشتهای کاذب به میان وعده های ناسالم را کاهش می هد و حس خواب آلودگی را نیز از میان می برد. اگر در یک نشست خسته کننده هستید و فقط باید سر خود را به منزله تایید تکان دهید، یک جرعه آب می تواند تمرکز از دست رفته شما را بار دیگر سر جایش بیاورد.
از این گذشته شما باید مصرف الکل را از نهار خود حذف کنید. نوشیدنیهای الکلی باعث افت آنی فشار خون می شوند که این امر باعث ایجاد خستگی و کسالت می شود. بهتر است نوشیدن چنین چیزهایی را متوقف کنید.

2- هر روز نهار میل کنید

بیشتر ما آنقدر سرمان شلوغ می شود که نمی توانیم هیچ زمانی را به نهار خوردن اختصاص دهیم و از مضرات آن نیز بی خبر هستیم و نمی دانیم که این کار باعث ایجاد کسالت و خواب آلودگی در ظهر می شود. شما لازم نیست که هر روز یک وعده غذای کامل با انواع و اقسام پیش غذاها را میل کنید، اما حداقل مطمئن شوید که یک چیز کوچکی می خورید. سعی کنید نهار را بر روی میز کار خود نخورید. حتی اگر 20 دقیقه هم شده به خودتان استراحت دهید و نهار را در جای دیگری میل کنید.

3- استراحت کوتاهی داشته باشید

بایستید و تمام عضلات خود را بکشید تا خستگی از بدنتان در آید. لازم نیست این کار را خیلی پر سر و صدا انجام دهید و توجه دیگران را به خود جلب کنید و بعد هم با صدای بلمند خمیازه بکشید. فقط از سر جای خود بلند شوید، چرخی بزنید، عضلات پای خود را منبسط کنید و انگشتان دستتان را خم و راست کنید. اگر نمی توانید دفتر کار خود را ترک کنید، به عقب تکیه دهید و نفس عمیقی بکشید تا کاملا ریلکس شوید و میزان اکسیژن جذب شده تان را نیز افزایش دهید. کشش باعث می شود که قلنج های گردن و شانه هایتان بشکنند و سیستم گردش خون نیز بهبود یابد.

4- حرکت کنید

اگر ممکن است در طول وقت نهار خود به باشگاه ورزشی بروید. در غیر اینصورت برای راه رفتن به بیرون بروید، از پله استفاده کنید و یادداشت ها را به طور دستی به شعبه دیگر ببرید. اجازه دهید که خون در بدنتان به جریان افتد. این عمل متابولیسم بدن را تسریع می بخشد و از خواب آلودگی و کسالت نبز جلوگیری می کند.

5- بر روی امور مختلف کار کنید

اگر انجام کار روزانه شما را اندکی خسته کرده، بر روی مسئله دیگری که اندکی نیاز به خلاقیت دارد، کار کنید. گاهی کار گرفتن از ذهن شما را از خستگی و ضعف میان روز نجات می دهد.

6- با همکارانتان ارتباط برقرار کنید

کنار دستگاه کپی سر صحبت را با همکارتان باز کنید، به جای فرستادن نامه های الکترونیکی، خوب است که بر سر میز همکارتان بروید. از پاس دادن توپ های استرس زا به یکدیگر به شدت خود داری کنید. برقرار کردن ارتباط های منطقی با همکاران باعث می شود که روز کاری شما خیلی زودتر سپری شود. به علاوه خندیدن بر سر یک موضوع می تواند حال همه افراد را عوض کند.

7- چرت بعد از ظهر

یک چرت 15 دقیقه ای معجزه می کند. البته منظور ما این نیست که ساعت های طولانی در اتاق استراحت بمانید، اما اگر به خودتان شک دارید می توانید به یکی از دوستانتان بسپارید که شما را بعد از نیم ساعت صدا کنند و یا اینکه ساعت خود را کوک کنید تا سر وقت زنگ بزند.

8- از اسنک استفاده کنید

یک سیب یا مقداری ماست جزء میان وعده های فوری بی نظیر هستند. سعی کنید به صورت خود مقداری آب خنک بزنید تا رخوت از شما دور شود. گاهی اوقات حتی شستن دست ها نیز به شما کمک می کند تا احساس خستگی کمتری بکنید.

9- گرما را کاهش دهید

کار کردن در یک فضای سرد تر باعث می شود تا شما هشیار تر بمانید. اگر اطراف شما گرم باشد احتمال دارد که به خواب فرو روید. البته اگر همکارتان داشت از شدت سرما به خود می لرزید بهتر است که دست خود را از روی درجه گرمکن بردارید و لباس هایتان را کم کنید. ژاکتتان را بعد از نهار در بیاورید و از پوشیدن پلوور و بلوزهای یقه اسکی و کلفت خود داری کنید.

10- از نور بیشتری استفاده کنید

میزان نوری که در طول روز در معرض آن قرار داشتید را افزایش دهید. سعی کنید در بیرون قدم بزنید به جای اینکه از آسانسور پارکینگ استفاده کنید. میز خود را جایی قرار دهید که بتوانید به راحتی به خارج از پنجره نگاه کنید. اگر ممکن بود لامپ های فلورسنت را خاموش کنید و از چراغ های رومیزی استفاده کنید.

11- به برنامه های بعد از کار فکر کنید

کارهای باقیمانده خود را بر روی کاغذ یاد داشت کنید تا ببینید که دقیقا چه زمانی می توانید محل کار خود را ترک کنید. با خودتان فکر کنید که قصد دارید چه کارهایی انجام دهید بنابراین یک چیز مثبتی برای فکر کردن پیدا می کنید. به موضوعات مختلفی می توانید فکر کنید. مثلا تصور کنید که نامزد خود را برای تماشای یک فیلم به سینما برده اید و یا با دوستان به بیرون رفته اید تا چرخی بزنید. این فکر هر چه که باشد حالت سستی شما را از بین می برد. زمانی که متوجه می شوید که باید در زمان معینی محل کار خود را تر ک کنید به طور حتم کار خود را با توجه و دقت بشتری انجام می دهید.
آیا کسالت ظهر شما از این حرف ها گذشته؟
شب ها زودتر بخوابید
بیخوابی مزمن مشکل دیگری است که برخی از افراد با آن مواجهند. مهمانی های شبانه نیز از عوامل دیگری هستند که می توانند شما را به سمت خستگی های زودرس عصرانه بکشانند. سعی کنید میزان خوابی را که بدن احتیاج دارد، فراهم کنید تا در طول روز سرحال تر باشید.
میزان استرس روزانه خود را بسنجید
خستگی های گاه و بیگاه شاید به دلیل نارضایتی شغلی و مشکلات محیط خانوادگی بروز کنند. این علائم می توانند نشانه دیگری از افسردگی باشند. با خودتان صادق باشید و کارهایی انجام دهید که میزان استرس شما را کاهش دهند تا اینکه بتوانید هر روز و همیشه احساس بهتری داشته باشید.
باز یافتن انرژی
زمانی که احساس کردید پس از صرف نهار انرژیتان در حال تحلیل رفتن است باید دست به کار شوید. در روش زندگی خود تغییرات اساسی ایجاد کنید و عادات شغلی خود را از نو پایه ریزی نمایید، تا به یک سلامت نسبی دست پیدا کنید و از شر ضعف بعد از ظهر هم خلاص شوید. با این کار خلاق تر، و شاد تر خواهید بود و احساس خستگس کمتری خواهید داشت. کارهای خود را با برنامه ریزی قبلی انجام دهید تا بتوانید بعد از ظهر به گردش و تفریح رفته و لذت ببرید. .


جمعه 90 دی 16 , ساعت 10:45 صبح

در هیاهوی زندگی شهری و صنعتی و غفلت های موجود در زندگی انسان هایی امروزی توجه به برخی مسایل فراموش شده ضروری است . این جمله زیبا را در شروع خواندن این مطلب جدی بگیرید:مهم نیست چه سنی داری هنگام سلام کردن مادرت را در آغوش بگیر.
از یاد خدا غافل مشو
فروتن باش، پیش از آنکه تو به دنیا بیایی خیلی از کارها انجام شده بود.
از کسی که چیزی برای از دست دادن ندارد، بترس.
هیچوقت به کسی که غم سنگینی دارد نگو ” می دانم چه حالی داری ” چون در واقع نمی دانی.
یادت باشد گاهی اوقات بدست نیاوردن آنچه می خواهی نوعی شانس و اقبال است.
هیچوقت به یک مرد نگو موهایش در حال ریختن است. خودش این را می داند.
از صمیم قلب عشق بورز. ممکن است کمی لطمه ببینی، اما تنها راه استفاده بهینه از حیات همین است.
در مورد موضوعی که درست متوجه نشده ای درست قضاوت نکن.
وقتی از تو سوالی را پرسیدند که نمی خواستی جوابش را بدهی، لبخند بزن و بگو:  “برای چه می خواهید بدانید؟”
هرگز موفقیت را پیش از موقع عیان نکن.
هیچوقت پایان فیلم ها و کتابهای خوب را برای دیگران تعریف نکن.
وقتی احساس خستگی می کنی اما ناچاری که به کارت ادامه بدهی، دست و صورتت را بشوی و یک جفت جوراب و یک پیراهن تمیز بپوش. آن وقت خواهی دید که نیروی دوباره بدست آورده ای.
هرگز پیش از سخنرانی غذای سنگین نخور.
راحتی و خوشبختی را با هم اشتباه نکن.
هیچوقت از بازار کهنه فروشها وسیله برقی نخر.
شغلی را انتخاب کن که روحت را هم به اندازه حساب بانکی ات غنی سازد.
سعی کن از آن افرادی نباشی که می گویند :  آماده، هدف، آتش ”
هر وقت فرصت کردی دست فرزندانت را در دست بگیر. به زودی زمانی خواهد رسید که او اجازه این کار را به تو نخواهد داد.
چتری با رنگ روشن بخر. پیدا کردنش در میان چتر های مشکی آسان است و به روزهای غمگین بارانی شادی و نشاط می بخشد.
هیچوقت در محل کار درمورد مشکلات خانوادگی ات صحبت نکن.
وقتی در راه مسافرت، هنگام ناهار به شهری می رسی رستورانی را که در میدان شهر است انتخاب کن. اگر کسی تو را پشت خط گذاشت تا به تلفن دیگری پاسخ دهد تلفن را قطع کن. در روز تولدت درختی بکار.
طوری زندگی کن که هر وقت فرزندانت خوبی، مهربانی و بزرگواری دیدند، به یاد تو بیفتند.
بچه ها را بعد از تنبیه در آغوش بگیر.
فقط آن کتابهایی را امانت بده که از نداشتن شان ناراحت نمی شوی.
ساعتت را پنج دقیقه جلوتر تنظیم کن.
هنگام بازی با بچه ها بگذار تا آنها برنده شوند.
شیر کم چرب بنوش.
هرگز در هنگام گرسنگی به خرید مواد غذایی نرو. اضافه بر احتیاج خرید خواهی کرد.
فراموش نکن که خوشبختی به سراغ کسانی می رود که برای رسیدن به آن تلاش می کنند


دوشنبه 90 دی 12 , ساعت 8:0 صبح

 آموختن رفتارهای ساده مودبانه به کودکتان به او در ارتباط با دیگران کمک خواهد کرد؛ کودکان معمولا به طور عامدانه بی‌ادب نیستند، در اغلب موارد مسئله این است که آنها اصول رفتار مودبانه را یاد نگرفته‌اند.نکات زیر خلاصه تعدادی از نکاتی است که می توانیم در راستای ایجاد اخلاق حسنه در کودکان زیر سن  9 سال استفاده کنیم 

1- هنگامی چیزی را می‌خواهی بگو: "لطفا".

2- هنگامی چیزی به تو می‌دهند، بگو: "متشکرم."

3- هنگامی که بزرگترها با یکدیگر حرف می‌زنند، میان حرف آنها نپر، مگه اینکه مسئله‌ای فوری مطرح باشد. آنها حواس‌شان به تو هست و وقتی حرف‌شان تمام شد به تو پاسخ خواهند داد.

4- اگر لازم است که توجه کسی را فورا جلب کنی، گفتن عبارت "ببخشید" مودبانه‌ترین راه برای وارد شدن به مکالمه است.

5- اگر کوچکترین تردیدی درباره انجام کاری داری، اول از پدر و مادر اجازه بگیر تا بعد پشیمان نشوی.

6- دیگران علاقه‌‌ای به دانستن اینکه تو از چه چیزهایی بدت می‌آید، ندارند. نظرات منفی‌ات را برای خودت، یا بین خود و دوستانت نگهدار، و دائم به بزرگترها نق نزن.

7- در مورد خصوصیات جسمی دیگران اظهار نظر نکن، مگر اینکه بخواهی از آنها تعریف کنی که باعث می‌شود آنها خوششان بیاید.

8- هنگامی دیگران از تو می‌پرسند، حالت چطور است، به آنها پاسخ بده و بعد حال آنها را هم بپرس.

9- هنگامی در خانه دوستت هستی، به یاد داشته باش که از والدین دوستت به خاطر اجازه دادن به رفتن به خانه آنها تشکر کنی.

10- اگر دری بسته بود، پیش از وارد شدن، ابتدا به در ضربه بزن، و منتظر بمان تا ببین پاسخی داده می‌شود یا نه.

11- هنگامی که تلفن می‌زنی، اول خودت را معرفی کن و بعد بپرس آیا می‌توانی با شخص مورد نظرت صحبت کنی یا نه.

12- به دیگران احترام بگذار و اگر به تو هدیه‌ای دادند، بگو: "متشکرم." به جای ای‌میل زدن، نوشتن یک نامه دست‌نویس تشکر بسیار موثر است.

13- در مقابل بزرگسالان از کلمات ناشایست استفاده نکن. آنها خودشان همه این کلمات را بلدند و استفاده تو از این کلمات باعث ملال و ناخشنودی آنها می‌شود.

14- افراد را با نام‌های تحقیرآمیز صدا نزن.

15- دیگران را به هیچ دلیلی مسخره نکن. این کار باعث می‌شود در نظر دیگران آدم ضعیفی به نظر برسی، و دست انداختن دیگران کار نادرستی است.

16-حتی اگر یک بازی یا مراسم برایت خسته‌کننده است، آرام بنشین و خودت را علاقمند نشان بدهد. بازیکنان یا نمایش‌دهندگان دارند حداکثر تلاش‌شان را می‌کنند.

17-اگر به کسی تنه زدی، فورا بگو "ببخشید."

18-هنگام سرفه یا عطسه کردن دهانت را بپوشان و در جلوی دیگران فین نکن.

19- اگر می‌خواهی از دری عبور کنی، ببین آیا می‌توانی در را باز نگهداری تا کسی دیگری هم از آن رد شود.

20- اگر به پدر و مادر، معلم یا همسایه‌‌ای برخوردی که دارد کاری را انجام می‌دهد، از او بپرس کمک می‌خواهد. اگر جواب مثبت بود، به او کمک کن- به این ترتیب ممکن است چیز جدیدی یاد بگیری.

21- هنگامی که بزرگسالی از تو تقاضای انجام کاری را کرد، با روی گشاده و بدون نق زدن به او کمک کن.

22- هنگامی که کسی به تو کمک کرد، بگو: "متشکرم." این شخص احتمالا بار دیگر هم به تو کمک خواهد کرد. این امر به خصوص در مورد معلمان مصداق دارد!

23- از وسائل غذا خوردن درست استفاده کن. اگر نمی‌دانی که چطور با این وسائل غذا بخوری، از پدر و مادر تقاضا کن به تو آموزش دهند، یا دقت کن آنها از این وسائل چطور استفاده می‌کنند.

24- هنگام غذا خوردن روی ران‌هایت دستمال سفره بگذار و از آن برای پاک کردن دهانت در هنگام لزوم استفاده کن.

25- برای برداشتن چیزها از روی میز غذا خم نشو؛ از دیگران تقاضا کن آن را به تو رد کنند.


شنبه 90 دی 10 , ساعت 12:17 عصر

نحوه ­ی سخن گفتن افراد نشان­ دهنده­ ی شخصیت آنان بوده، مردم براساس آن درباره­ ی آن­ها قضاوت خواهند کرد. امام علی(ع) فرمودند: «قولوا الخیر فتعرفوا به؛ خوب بگویید تا به ­خوبی معروف شوید.»

سخنان زشت

پرهیز از سخنان زشت، مهم­ ترین اثر عفت در گفتار است. کسی که دارای صفت عفت در گفتار است هیچگاه حرف زشت و ناپسند به زبان  نمی­ آورد. سخن زشت مصادیق زیادی داشته و به صورت­ های مختلف می­ تواند بروز و ظهور داشته باشد: فحش و دشنام، دروغ، غیبت،سخن­ چینی، اهانت به مردم، زخم زبان به دیگران، سخنان لغو و بیهوده، تملق و چاپلوسی و ...

افرادی که از عفت در گفتار برخوردار هستند از همه ­ی مصادیق سخن زشت پرهیز نموده، هیچ یک از آن­ها را به زبان نمی­ آورند.
امام سجاد(ع) در مقام بیان حقوق اعضا و جوارح انسان در باره­ ی حق زبان می­ فرمایند: «اما حق اللسان فاکرامه عن الخنی و تعویده الخیر و حمله علی الادب؛ حق زبان آن است که آن را از زشت­ گویی باز داشته و به گفتار نیک عادت دهی و او را به رعایت ادب وادار سازی.»
براساس این بیان نورانی، بازداشتن زبان از سخنان زشت و عادت آن به گفتن حرف­ های نیک و گفتار همراه با ادب از حقوق زبان و به عهده­ ی انسان هستند.
نحوه­ ی سخن گفتن افراد نشان­ دهنده ­ی شخصیت آنان بوده، مردم براساس آن درباره­ ی آن­ها قضاوت خواهند کرد. از این رو امام علی فرمود: «قولوا الخیر فتعرفوا به؛ خوب بگوید تا به ­خوبی معروف شوید.»
همان طور که سخنان نیک به انسان شخصیت می­ دهد، سخنان زشت، گوینده را در نظر دیگران کوچک می­ سازد. ابهت و موقعیت او را متزلزل و آبرومندان باشخصیت را از او می­ رنجاند چنان که امام علی(ع) فرمود: «سوء المنطق یزری بالقدر و یفسد الاخوه؛ بدزبانی و گفتار زشت از مقام انسان می­ کاهد و برادری را تباه می­ سازد.»
سخنان زشت انسان را از جمع خوبان جدا ساخته، به بدان ملحق می­ سازد. چنان که امام علی(ع) فرمود: «ایاک و ما یستهجن من الکلام فانه یجس علیک اللئام و ینفر عنک الکرام؛ بپرهیز از سخن زشت و زننده افراد پست را به تو می­ بندد و نیکان را از تو رنجانده و پراکنده می­ سازد.»
بر اساس این روایات سخنان زشت شخصیت انسان را در جامعه کوچک ساخته، او را در نزد افراد نیک به بدی معروف می­ سازد. علاوه­ ی بر آن، سخنان زشت باعث ایجاد کینه در دل­ ها می­ شود و باعث اختلاف در جامعه می­ گردد. امیرمومنان علی (ع) فرمود: «ایاک و مستهجن الکلام فانه یوغرالقلوب؛ بپرهیز از سخن زشت که آن دل­ ها را به کینه می­ آورد.»
سخن زشت باعث می­ گردد که شخصیت انسان در نظر مردم کوچک و اعتبار او کاهش یابد. امام علی(ع) می­ فرماید: «سوءالمنطق یزری بالبهاء و المروه؛ بدزبانی ارزش و بهای انسان را در میان مردم از بین برده، مروت او را نابود می­ کند.»در روایات اسلام، گفتن سخن زشت و رکیک از روش انسان­ های پست معرفی شده امام علی(ع) فرمود: «سنه اللئام قبح الکلام؛ روش انسان­های پست، گفتن سخنانی زشت است.»
بر اساس آموزه­ های دینی، گفتن سخنان زشت از نمودهای برجسته­ ی بی­ عفتی در گفتار است. سخن زشت مفهوم عامی دارد و شامل بسیاری از گفتارهای ضد اخلاقی می­ شود. سخنان بیهوده و بی­ فایده نیز از دیدگاه اسلام ناپسند بوده و از مصادیق بی­ عفتی در گفتار شمرده می­ شود. در روایات اسلامی از این گونه سخنان نیز نهی شده است چنان که امام علی(ع) فرمود: «اجتنب الهذر فایسر جنایته الملامه؛ از بیهوده­ گویی برحذر باش چرا که آسان­ ترین زیان آن سرزنش است.»

سخنان بیهوده نیز هر چند ممکن است در ابتدا حرام نباشد ولی سرانجام به حرام منتهی خواهند شد. چنان که امام علی(ع) فرمود: «ایاک و الهذر فمن کثر کلامه آثامه؛ بر تو باد به دوری از بیهوده­ گویی زیرا هر که سخن او زیاد شود گناهان او فراوان است.»
آن چه در منابع دینی به آن توصیه شده گفتن سخنان پاکیزه است. چنان که پیامبر فرمود: «ان فی الجنه غرفایری ظاهرها من باطنها من ظاهرها یسکنها من امتی من اطاب الکلام ...؛ در بهشت غرفه­ هایی است که درون آن از بیرون و بیرون آن از درون آن دیده می­ شود کسانی از امت من ساکن آن می­ شوند که سخنان پاکیزه می­ گویند.»
در بیان دیگر فرمود: «ثلاثه من ابواب البر: سخاء النفس و طیب الکلام و العبر علی الذی؛ سه چیز از درهای نیکی است، سخاوت، سخن پاکیزه و صبر در برابر اذیت مردم.»

ادامه مطلب...

دوشنبه 90 دی 5 , ساعت 11:10 صبح

وَ لَوْ بَسَطَ اللَّهُ الرِّزْقَ لِعِبَادِهِ لَبَغَوْاْ فىِ الْأَرْضِ وَ لَکِن یُنزَِّلُ بِقَدَرٍ مَّا یَشَاءُ  إِنَّهُ بِعِبَادِهِ خَبِیرُ  بَصِیرٌ(27- شوری) 

اگر خداوند روزى را براى بندگانش وسعت بخشد، در زمین طغیان مى‏کنند ولى به اندازه‏اى که مشیت او اقتضاء کند نازل مى‏کند زیرا او به حال بندگانش آگاه و بیناست.

کلمه «قَدَر» به معناى کمیت و حجم هر چیز است. پس این که مى‏فرماید:«وَ لکِنْ یُنَزِّلُ بِقَدَرٍ ما یَشاءُ» به این معنا است که خداى تعالى هر چیز را به کمیت و حجم و مقداری که مشیتش اقتضاء کند نازل مى‏کند.

معناى آیه شریفه این است: اگر خداى تعالى رزق همه بندگان خود را وسعت بدهد و همه سیر شوند، شروع به ظلم کردن در زمین مى‏کنند؛ چون طبیعت مال این است که وقتى زیاد شد طغیان و استکبار مى‏آورد، همچنان که در سوره علق فرموده: «إِنَّ الْإِنْسانَ لَیَطْغى‏ أَنْ رَآهُ اسْتَغْنى‏؛ این انسان هنگامى که احساس بى‏نیازى کند طغیان مى‏کند»(1) و به همین جهت خداوند متعال رزق را به اندازه نازل مى‏کند و به هر کس به مقدارى معین روزى مى‏دهد؛ چون او به حال بندگان خود خبیر و بصیر است و مى‏داند که هر یک از بندگانش استحقاق چه مقدار از رزق را دارد و چه مقدار از غنا و فقر، مفید به حال اوست؛ همان را به او مى‏دهد.(2)

چرا خدا به کسانی که با داشتن مال بیشتر گناه و ظلمشان هم افزون می شود باز هم مال و ثروت می دهد؟

یک سوال مهم در این بحثچرا خدا به کسانی که با داشتن مال بیشتر گناه و ظلمشان هم افزون می شود باز هم مال و ثروت می دهد؟

علامه طباطبایی(ره) در پاسخ به این سوال می نویسد: این آیه بیانگر قانون اولیه خدا در توزیع ارزاق بین بندگانش است که حال هر کس را می بیند و به او روزی می دهد؛ اما قوانین دیگری نیز دارد که در عالم حاکم است؛ یکی از آن قوانین قانون ابتلاء و امتحان است(3) و دیگری قانون مکر و استدراج(4) است.(5) این دو قانون سبب می شود که خدا به کسانی که در سوال مطرح شد با وجود کفر و طغیان باز هم مال و ثروت عطا کند.

این بحث نقطه مقابلی هم دارد و آن اینکه چرا برخی حتی به مقدار رفع ضروریات هم از رزق و روزی الهی بی نصیبند که در پاسخ می توان به دو قانون الهی اشاره کرد؛ یکی همان قانون ابتلاء و امتحان و دیگری قانون اثر گناه(6) که برخی با عمل خود مانند ظلم به دیگری یا ظلم پذیری چنین نتیجه ای را برای خود رقم زده اند.

کلمه «قَدَر» به معناى کمیت و حجم هر چیز است. پس این که مى‏فرماید:«وَ لکِنْ یُنَزِّلُ بِقَدَرٍ ما یَشاءُ» به این معنا است که خداى تعالى هر چیز را به کمیت و حجم و مقداری که مشیتش اقتضاء کند نازل مى‏ کند

تلافی کار بد؛ کار بدی مثل آن است

جَزَاءُ سَیِّئَةٍ سَیِّئَةٌ مِّثْلُهَا فَمَنْ عَفَا وَ أَصْلَحَ فَأَجْرُهُ عَلىَ اللَّهِ إِنَّهُ لَا یحُِبُّ الظَّالِمِینَ(40- شوری)

پاداش بدى کار بدی است مانند همان؛ ولى هر که بگذرد و [میان خود و طرف مقابلش را] اصلاح نماید؛ پاداشش بر عهده خداست؛ یقیناً خدا ستمکاران را دوست ندارد.

این آیه حکم کسی را بیان می کند که ظلمی در حق او شده است بر اساس این آیه چنین کسى مى‏تواند در مقابل ستمگر رفتارى چون رفتار او داشته باشد و چنین تلافى و انتقامى دیگر ظلم نخواهد بود.

نکته مهم و قابل توجه در آیههمان گونه که در متن آیه ملاحظه می شود خداوند متعال آن کاری که برای تلافی صورت می گیرد با اینکه مجوز آن را هم صادر کرده است اما آن را «سیئة؛ کاری بد و ناپسند» می نامد که سوال برانگیز است.

در پاسخ به این سوال گفته اند: از این رو هر دو عمل را سیئه و بد خوانده چون با هر کس چنین رفتار شود ناراحتش مى‏کند، ظالم با آن کار مظلوم را ناراحت کرد و مظلوم هم با انتقام و تکرار آن کار ظالم را رنجاند، پس در آیه شریفه حقیقت معناى کلمه رعایت شده است.(8)

همان طور که این بزرگان فرموده اند مجوز انجام عملی آن از بد و آزار دهنده بودن به خوب و گوارا بودن تبدیل نمی کند. کار بد، بد است. چیزی که در این آیه بین آن دو فرق گذاشته این است که اگر ابتدایی و بدون مجوز باشد حرام است و عذاب و عقاب دارد و اگر با مجوز شرعی باشد حلال است و چون حرام نیست عقابی هم ندارد.

باید توجه داشت که این تلافی با مجوز، «واجب نیست»؛ بلکه فقط «حلال است» و شاید برای همین نکته بود که بلافاصله فرمود: «فَمَنْ عَفَا وَ أَصْلَحَ فَأَجْرُهُ عَلىَ اللهِ؛ هر کس عفو و اصلاح کند اجر و پاداش او بر خداست‏»

تعداد و جنسیت فرزندان، تنها به موهبت الهی است

لِلَّهِ مُلْکُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ یخَْلُقُ مَا یَشَاءُ یهََبُ لِمَن یَشَاءُ إِنَاثًا وَ یَهَبُ لِمَن یَشَاءُ الذُّکُورَ(49) أَوْ یُزَوِّجُهُمْ ذُکْرَانًا وَ إِنَاثًا وَ یجَْعَلُ مَن یَشَاءُ عَقِیمًا إِنَّهُ عَلِیمٌ قَدِیرٌ(50- شوری)

مالکیّت و فرمانروایى آسمان‏ها و زمین فقط در سیطره خداست، هر چه را بخواهد مى‏آفریند، به هر کس بخواهد دختر عطا مى‏کند و به هر کس بخواهد پسر مى‏بخشد؛ یا پسر و دختر را با هم مى‏دهد و هر که را بخواهد عقیم مى‏کند و فرزند نمى‏دهد که او دانا و تواناست.

هر چه هست از ناحیه او است اشاره کرده می فرماید: به هر کس اراده کند دختر مى‏بخشد و به هر کس بخواهد پسر. یا اگر بخواهد هر دو آنها را مى‏دهد و هر کس را هم که مصلحت بداند عقیم و بى فرزند مى‏گذارد

قرآن کریم براى نشان دادن این واقعیت که هر گونه نعمت و رحمت در این عالم از سوى خدا است و کسى از خود چیزى ندارد به یک قانون کلى و یک مصداق روشن آن اشاره کرده و مى‏فرماید: «مالکیت و حاکمیت آسمانها و زمین براى خدا است و هر چه بخواهد مى‏آفریند» و به همین دلیل همه ریزخوار خوان نعمت او هستند و نیازمند به لطف و رحمت او؛ از این رو نه غرور به هنگام نعمت منطقى است و نه یاس به هنگام مصیبت.

آنگاه به نمونه روشنى از این واقعیت که هیچ کس از خود چیزى ندارد و هر چه هست از ناحیه او است اشاره کرده می فرماید: به هر کس اراده کند دختر مى‏بخشد و به هر کس بخواهد پسر. یا اگر بخواهد هر دو آنها را مى‏دهد و هر کس را هم که مصلحت بداند عقیم و بى فرزند مى‏گذارد.

به این ترتیب مردم را به چهار گروه تقسیم کرد: آنهایى که تنها پسر دارند و در آرزوى دخترى هستند و آنها که دختر دارند و در آرزوى پسرى و آنها که هر دو را دارند و گروهى که فاقد هر گونه فرزندند و قلبشان در آرزوى آن پر مى‏کشد.

گر چه نقش بعضى از غذاها و داروها را در افزایش احتمال تولد پسر یا دختر نمى‏توان انکار کرد، ولى باید دانست که آن اثر را هم خدا در آن دارو و روشها قرار داده است و هیچ کدام خارج از علم و قدرت خدا نیستندو این یک نمونه بارز از عدم توانایى انسان از یک سو، و نشانه روشن از مالکیت و حاکمیت و خالقیت خداوند از سوى دیگر است. گر چه نقش بعضى از غذاها و داروها را در افزایش احتمال تولد پسر یا دختر نمى‏توان انکار کرد، ولى باید دانست که آن اثر را هم خدا در آن دارو و روشها قرار داده است و هیچ کدام خارج از علم و قدرت خدا نیستند.

نکته دیگری که در آیه به چشم می خورد اینکه برای هر دو جنس از تعبیر «یهب؛ مى‏بخشد» استفاده کرد و این دلیل روشنى است که هم دختران هدیه الهى هستند و هم پسران و فرق گذاشتن میان این دو از دیدگاه یک مسلمان راستین صحیح نیست.(9)

آیاتی که هنگام سوار شدن خوانده می شود

لِتَسْتَوُاْ عَلىَ‏ ظُهُورِهِ ثُمَّ تَذْکُرُواْ نِعْمَةَ رَبِّکُمْ إِذَا اسْتَوَیْتُمْ عَلَیْهِ وَ تَقُولُواْ سُبْحَانَ الَّذِى سَخَّرَ لَنَا هَاذَا وَ مَا کُنَّا لَهُ مُقْرِنِینَ(13)وَ إِنَّا إِلىَ‏ رَبِّنَا لَمُنقَلِبُونَ(14- زخرف)

که بر پشت آن استقرار یابید و چون بر آن استقرار یافتید، نعمت پروردگارتان را به یاد آورید و بگویید: منزّه است خدایى که این را رام ما کرد که ما قدرت آن را نداشتیم و ما به سوى پروردگارمان باز خواهیم گشت.

«استواء بر ظهر» به معناى استقرار بر پشت حیوان و یا هر مرکب سواری دیگر است.(10) منظور از مرکب با توجه به آیه قبل (آیه 12) فقط چهارپایان نیست بلکه به قرینه «کشتی» که در آیه آمده است هر گونه وسیله نقلیه را در بر می گیرد که در عصر حاضر ماشین، قطار و هواپیما از رایج ترین آنهاست.

و «ما کُنَّا لَهُ مُقْرِنِینَ» هم مفهومش این است که اگر لطف پروردگار نبود ما هرگز قادر به کنترل و ادراه این مرکبها نبودیم. و اینکه در پایان دعای مومنین این چنین دارد که: «وَ إِنَّا إِلىَ‏ رَبِّنَا لَمُنقَلِبُونَ؛ و بی شک ما به سوى پروردگارمان باز خواهیم گشت» برای آن است که آنها را به یاد قیامت بیندازد که امروز سوار بر وسیله ای گران قیمت شده و در زمین جابجا می شویم به یاد داشته باشیم که بالاخره تابوتی هم هست که در انتظار ماست.

«استواء بر ظهر» به معناى استقرار بر پشت حیوان و یا هر مرکب سواری دیگر است.(10) منظور از مرکب با توجه به آیه قبل (آیه 12) فقط چهارپایان نیست بلکه به قرینه «کشتی» که در آیه آمده است هر گونه وسیله نقلیه را در بر می گیرد که در عصر حاضر ماشین، قطار و هواپیما از رایج ترین آنهاست

در حالات امیرالمومنین علیه السلام آمده است که هنگامی که پاى خود را در رکاب ‏گذاشت ‏فرمود: «بسم اللَّه» و هنگامى که بر مرکب استقرار یافت ‏این آیات را تلاوت کرد: «سُبْحانَ الَّذِی سَخَّرَ لَنا هذا وَ ما کُنَّا لَهُ مُقْرِنِینَ وَ إِنَّا إِلى‏ رَبِّنا لَمُنْقَلِبُون‏»(11)

از این رو مستحب است که انسان هنگام سوار شدن بر هر وسیله نقلیه ای با خواندن این آیات هم شکر خدا را بجا آورد و هم به یاد قیامت افتاده و فراموش نکند که روزی سوار بر تابوت به آن دیار باقی خواهد شتافت.

پی نوشت ها:

(1) آیات 6-7 سوره علق

(2) المیزان، ج18، ص56

(3) إِنَّمَا أَمْوَالُکُمْ وَ أَوْلَادُکمُ‏ْ فِتْنَةٌ  وَاللهُ عِندَهُ أَجْرٌ عَظِیمٌ (15- تغابن)

(4) سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَیْثُ لا یَعْلَمُونَ وَ أُمْلِی لَهُمْ إِنَّ کَیْدِی مَتِینٌ (183- اعراف)

(5) المیزان ج18 ص56

(6) إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ (11- رعد) ؛ وَ مَا أَصَبَکُم مِّن مُّصِیبَةٍ فَبِمَا کَسَبَتْ أَیْدِیکمُ‏ْ وَ یَعْفُواْ عَن کَثِیرٍ(30- شوری)

(7) المیزان ج18 ص64

(8) کشاف زمخشری ج4 ص229. علامه طباطبایی(ره) نیز با نقل سخن او گویا پاسخ او رامی پذیرد. تفسیر نمونه هم بر این رأی است.

(9)برگرفته از نمونه ج20 ص482-483

(10) المیزان ج18 ص87

(11) مستدرک الوسایل ج8 ص136 


جمعه 90 آذر 25 , ساعت 10:49 عصر
  • سوره مبارکه یوسف
  • آیه شریفه 101
  • رَبِّ قَدْ آتَیْتَنِی مِنَ الْمُلْکِ وَعَلَّمْتَنِی مِن تَأْوِیلِ الأَحَادِیثِ …تَوَفَّنِی مُسْلِمًا وَأَلْحِقْنِی بِالصَّالِحِینَ

  • معنای آیه:

    (حضرت یوسف پس از رسیدن به پادشاهی گفت): « پروردگارا تو، به من مقام پادشاهی دادی و به من علم دادی........ (خدایا) مرا تا پایان زندگی مسلمان و از نیکان قرار ده.»

  • پیام آیه:

    علم در برقراری حکومت عادلانه نقش مهمی دارد. صالحان، حکومت را برای خدمت به مردم و در جهت رضایت خدا می خواهند. هیچگاه مناجات و دعا را فراموش نکنیم، کسانی که اهل علم و قدرت هستند. بیشتر از افراد دیگر نیاز به یاری خدا دارند


چهارشنبه 90 خرداد 25 , ساعت 12:5 عصر
دلایلی همچون تحصیل و دادو ستد های علمی ، نیاز به طرح پرسش و پاسخ ، کمک گرفتن جزوات و منابع درسی ، جهات شغلی و فعالیت های مادی ، همکار شدن دختر و پسر و ... باعث می شود که نتوان به طور کلی به عدم ارتباط کاری و سازمانی یا تحصیل زن و مرد و دختر و پسر حکم داد...
دلایلی همچون تحصیل و دادو ستد های علمی ، نیاز به طرح پرسش و پاسخ ، کمک گرفتن جزوات و منابع درسی ، جهات شغلی و فعالیت های مادی ، همکار شدن دختر و پسر و ... باعث می شود که نتوان به طور کلی به عدم ارتباط کاری و سازمانی یا تحصیل زن و مرد و دختر و پسر حکم داد. البته این مدعا به معنای وجود هر گونه ارتباط لجام گسیخته در محل تحصیل ، دانشگاه و محیط کار نیست.
ارتباط دختر و پسر در همه حوزه هاو مصادیقی که به هویت انسانی بر می گردد ، در جهان امروز یک ضرورت است و در دفاع از آن می توان اقامه دلیل نمود. ارتباطی که با آفت زدایی و آسیب شناسی لازم ، حدود و ثغور آن از کارتحصیلی ، به صورت قانونی و حقوق ، مدون و مضبوط شود.
اما حداقل دلیل در ارتباط دختر و پسر و ضرورت آن ، رسیدن به نهاد خانواده از مجرای ازدواج است و این ارتباط البته مربوط به حوزه های هویت جنسی است.
پس برای آسیب شناسی این روابط در حیطه های هویت جنسی، چند نکته قابل توجه اند:

ادامه مطلب...

چهارشنبه 90 خرداد 11 , ساعت 4:0 عصر

این روزها بد حجابی یکی از معضلات اساسی فرهنگی جامعه است .مسئولان فرهنگی کشور پس از یک دهه خواب غفلت، ناگهان خود را در برابر موجی از بد حجابی و در بعضی نقاط کشور بی حجابی و گاها فساد جنسی علنی در سطح شهر مواجه دیدند  .

حتی تذکرات جدی رهبر فرزانه انقلاب مقام معظم رهبری هم در چندین سخنرانی نتوانست خواب سنگین غفلت را از چشمان فرهنگی مسئولان دور کند و امروز متاسفانه شاهد برخورد قهری با معضل بد حجابی هستیم  . آیت الله جوادی آملی در جایی فرمودند   ریشه بد حجابی جهالت است  .

 

سوالی که باید از سران فرهنگی نظام پرسید این است که آیا فردی که جاهل است و تفاوت بین خوب و بد را نمی داند می توان با جریمه های میلیونی مجازات کرد  .باید به فرد جاهل فهماند. آموزش داد و آموخت که چرا اسلام می گوید حجاب خوب است و بی حجابی بد؟به عقیده نگارنده چرایی حجاب مهمتر است از اصل حجاب.

متاسفانه با نزدیک شدن فصل تابستان و گرمای هوا در پایتخت و دیگر شهرهای کشور صحنه های بسیار زننده ای از بی حجابی زنان و دختران می بینیم که جای هیچ دفاعی را برای مدعیان فرهنگی کشور باقی نمی گذارد.به عقیده نگارنده از زمانی که در سینما و فیلم های تلویزیونی، سرایدار خانه همان خانم «چادری» به نمایش گذاشته شد و «خانم» خانه، همان خانم «مانتویی» با هفتاد قلم آرایش. ما به دختران و زنان جامعه آموختیم که اگر چادر بر سر داشته باشی و در دبیرستان ظاهر شوی به واسطه فیلم شب قبل، انگشت اتهام دوستان به سویت دراز می شود که تو خدمتکار من هستی و من که زیبایی جسمم را به نمایش عمومی گذاشته ام، ارباب تو.

 

از زمانی که گدایان در سریال ها، چادری شده اند و متمولین و ثروتمندان خانم های «های کلاس»ی هستند که نماد مترقی بودنشان مانتویی بودن و مشخص شدن چند تار موی است، دیگر دختر نوجوان دوره دبیرستانی برای اینکه در کنار خیابان سکه کف دستش نگذارند فرار می کند از چادر.

اگر فرض کنیم اتوبان فرهنگی حجاب دو سر داشته باشد؛ شرق و غرب. شرق را نماد حجاب اسلامی و غرب را نماد بی حجابی اروپایی بنامیم متاسفانه سردمداران فرهنگی جمهوری اسلامی در چند ساله اخیر با سرعت غیر مجاز در لاین شرق به غرب در حرکتند و روز به روز از فرهنگ اسلامی دورتر و دورتر می شوند.

گواه این سخن نگارنده جهت دهی سینماها، صدا و سیما (تلویزیون: وضعیت گاهاً اسف بار بازیگران سریالهای تلویزونی و رادیو: سخنان هجو و لودگی هایی که بعضا از مجری های زحمتکش این صنف به گوش می خورد)، بعضا اساتید دانشگاه و افراد تحصیلکرده و ... می باشد.

از سوی دیگر وقتی پا به عرصه خصوصی افراد مشهور جامعه می گذاریم به راحتی در می یابیم که وقتی الگو فرهنگی جوانان ما چنین افرادی باشند نباید از جوانان جامعه انتظار دیگری داشت
.

به راستی جای سوال دارد در جامعه هنری چند بازیگر زن داریم که «چادر»ی باشند و یا اگر بخواهیم چادر را برابر با حجاب قرار ندهیم چند بازیگر محجبه خانم داریم که شرع اجتماع بتواند او را بعنوان یک محجبه بپذیرد.
آقایان فرهنگی تا بحال چند مقاله علمی در رابطه با «شبیخون فرهنگی» که مقام معظم رهبری سال ها پیش ما را از آن بیم داده بودند، خوانده اید؟
برای مبارزه با تهاجم فرهنگی شما چه کار کرده اید و دشمن برای ترویج آن چکارها کرده است؟


در پایان از مسئولان محترم فرهنگی تقاضامندیم به فرهنگ، فقط و فقط به چشم جذب مخاطب نگاه نکنند. تمام همّ و غمّ فرهنگی شان این نباشد که فیلمی ساخته شود و یا همایشی برگزار شود که قابل استفاده برای تمام اقشار جامعه باشددر اینجا لازم است به آقایان فرهنگی گوشزد کنیم که حجاب موضوعی است که اتفاقا مورد نیاز همه اقشار اجتماع است. لازم به ذکر است شما حق ندارید با ترویج بی بند و باری فرهنگی پای کسانی را که دغدغه های مذهبی دارند را از محیط های فرهنگی مانند سالن های سینما و تئاتر و پارک ها و ... ببرید.

گویا آقایان فرهنگی یادشان رفته که ما برای چادر و حجاب زنانمان خون داده ایم.

حضرات آیات فرهنگی، سعی کنید به گونه ای دیپلماسی فرهنگی پیاده کنید که در «یوم الحسرت» بتوانید در چشمان صدها هزار شهید این مرز و بوم نگاه کنیدجواب دادن در محضر حضرت فاطمه زهرا(س) پیشکش!


شنبه 89 فروردین 21 , ساعت 1:0 صبح
از باغ می برند تا چراغانیت کنند/تا کاج جشنهای زمستانیت کنند/پوشانده اند صبح تو را ابرهای تار/با این بهانه که بارانیت کنند/یوسف به این رهاشدن از چاه دل مبند/این بار می برند که زمستانیت کنند/ای گل گمان مکن به شب جشن می روی/شاید به خاک مرده ای ارزانیت کنند/یک نقطه بیش فرق بین رحیم و رجیم نیست/از نقطه ای بترس که شیطانیت کنند/آب طلب نکرده همیشه مراد نیست/گاهی بهانه ایست که قربانیت کنند.
<      1   2   3   4   5      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ