سفارش تبلیغ

ثبت شرکت
صبا
 
چهارشنبه 96 شهریور 29 , ساعت 6:0 صبح

سلامت سازمانی در بیمارستان‌ها و مراکز ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی درمانی

کاربرد واژه سلامت در سازمان‌های بهداشتی درمانی معمول است ولی نه به عنوان صفتی برای خود سازمان بلکه به عنوان مهم‌ترین خروجی قابل انتظار در مورد بیماران. مدیران چنین سازمان‌هایی باید علاوه بر توجه به هدف نقش‌آفرینی در ارتقای سلامت جامعه، نگهداری از سلامت سازمانی را وظیفه خود بدانند و همچون پزشکی حاذق، نبض سلامتی سازمان را در دستان خود نگه دارند. این کار از دشوارترین کارهای ممکن است زیرا مستلزم رویارویی با واقعیات رفتار سازمان است و این همان علتی است که بیشتر مدیران به فرار از آن وسوسه می‌شوند. در حقیقت رویارویی با این واقعیات، انضباط و جسارتی خاص می‌طلبد و این صفات فقط در شمار اندکی از مدیران وجود دارد. علت دیگر این است که اجرای طرح‌های سالم‌سازی در مقایسه با اجرای راهبرد‌های فنی که به سرعت به نتیجه می‌رسند و باعث خشنودی می‌شوند به زمانی طولانی‌تر نیاز دارند.

در سازمان‌های بهداشتی درمانی به ویژه بیمارستان‌هایی که در آنها اتخاذ همه تصمیمات در سطوح عالی سازمان صورت می‌گیرد؛ اعتماد بین کارکنان و سطوح عالی سازمان وجود ندارد؛ تعهد، روحیه و انگیزش کارکنان در سازمان کم و میزان غیبت زیاد است، اعتبار سازمان توسط کارکنان نادیده انگاشته می‌شود و رفتارهای غیراخلاقی به چشم می‌خورد، و در نهایت چگونه می‌توان انتظار داشت از چنین سازمان‌هایی که خود بیمارند، بیمارانی شفا یافته و خشنود خارج شوند.

آنچه از نظر دور مانده این است که عدم توجه به سالم‌سازی سازمانی و بهره‌برداری صحیح از نیروی انسانی شاغل، باعث محدودیت در ارائه یا کیفیت خدمات بهداشتی درمانی به بیماران خواهد شد و در نهایت موفقیت بیمارستان در دستیابی به اهداف، بیش از پیش تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد و علاوه بر سازمان، جامعه نیز دچار مشکل می‌شود. ارتقای سلامت سازمانی و خلق سازمان سالم، یک ضرورت حیاتی برای حرکت به سمت جامعه سالم، خانواده و افراد سالم است که یک فوریت ملی و عمومی قلمداد می‌شود. افراد ناسالم نمی‌‌توانند سازمانی سالم تشکیل دهند و عملکرد ممتاز و سالمی داشته باشند. تحقق سازمان سالم، چابک و پویا با داشتن کارکنانی سالم ، محیطی سالم و ارتباط سالم امکان‌پذیر است. در یک بیمارستان یا یک نهاد ارائه‌دهنده خدمات درمانی که نظام اداری، پرسنلی و پشتیبانی سالم در آن به چشم می‌خورد، محیطی کارآفرین و شاد وجود خواهد داشت که رفاه، سلامتی فکری، جسمی، خشنودی و انگیزش مثبت نیروی انسانی و ارتقای مستمر کیفیت از ثمرات آن است. سازمان با نیروهای مانع بیرونی به‌طور موفقیت‌آمیزی برخورد و نیروی آن را به طور اثربخشی در جهت اهداف و مقاصد اصلی سازمان هدایت می‌کند.


پنج شنبه 93 بهمن 30 , ساعت 8:11 صبح

حسن قدیری‌ ابیانه گفت: مطابق با خاطرات برخی خلبانان بازنشسته که یکی از آن‌ها مستقیما برای شخص بنده تعریف می‌ کرد هر بار که مهمانی در «دربار شاه» برگزار می‌ شد، هواپیمای سلطنتی صبح زود، زنان دربار را برای آرایش به فرانسه می‌ برد.
حسن قدیری‌ابیانه، با اشاره به فساد گسترده اقتصادی و اخلاقی در دربار پهلوی اظهار داشت: در آن زمان آنچنان فقر گسترده‌ای در کشور وجود داشت که با وجود گذشت 35سال و انجام تلاش‌های مستمر در جمهوری اسلامی ایران علی‌ رغم همه پیشرفت‌ها هنوز نتوانسته‌ ایم آن فقر را ریشه‌ کن کنیم. درباریان و افراد وابسته به آن‌ ها بیت‌ المال را غارت می‌ کردند و از سهم بیت‌ المال برای فسادها و خوش‌ گذرانی‌ های خود هزینه می‌ نمودند در حالی که مردم در فقر مفرط به سر می‌ بردند، فرح پهلوی برای بازسازی شهر"و نیز "هزینه می‌ کرد و به حساب شهردار لندن پول واریز می‌ کرد.

سفیر سابق کشورمان در ایتالیا اضافه کرد: مطابق با خاطرات برخی خلبانان بازنشسته که یکی از آن‌ ها مستقیما برای شخص بنده تعریف می‌ کرد هر بار که مهمانی در "دربار" برگزار می‌ شد، هواپیمای سلطنتی صبح زود زنان دربار را برای آرایش به فرانسه می‌ برد تا خود را برای مهمانی شب آماده کنند، مادر محمدرضا پهلوی هواپیمایی مخصوص داشت که هفته‌ای سه بار او را به آب گرم رامسر می‌ برد و در بقیه ایام هفته نیز هواپیما بخشی از آب گرم معدنی رامسر را برای وی به تهران می‌ آورد تا وی یک روز نیز از نعمت استفاده از آب گرم رامسر بی‌ بهره نماند.
وی در خصوص برگزاری جشن‌ های 2500 ساله نیز گفت: به‌طور معمول در مورد جشن‌ های 2500 ساله گفتنی زیاد است فقط برای این جشن‌ ها رقمی معادل 100 میلیون دلار هزینه شده است. این‌ جشن‌ به‌ مناسبت‌ سالگرد بنیان‌ گذاری نخستین‌ سلسله‌ شاهنشاهی در ایران‌ به‌ شکل‌ مفتضحانه‌ ای برگزار شد. جشن‌‌ های 2500ساله تنها برای‌ رهبران‌ کشورهای خارجی تدارک‌ دیده می‌ شد و به‌ همین‌ خاطر تمامی فعالیت‌ های تدارکاتی آن‌ نیز به‌ خارجیان‌ سپرده‌ می‌ شد. جشن‌ها با بریز و بپاش‌ فراوانی همراه بود و هزینه‌ یکصد میلیون‌ دلاری آن‌ هم‌ از خزانه‌ مملکتی پرداخت‌ می‌ شد در مجالس‌ برپا شده‌ اعمال‌ خلاف‌ اخلاق‌ و فاسد جاری بود، تنها برای‌ تزئین‌ و چراغانی شهر تهران‌ حدود هشتاد میلیون‌ تومان‌ هزینه‌ شد؛ در حالی که‌ در جنوب‌ شهر، مردم‌ از شدت‌ قحطی و خشکسالی مجبور بودند اطفال‌ خود را بفروشند.
قدیری ابیانه افزود: در یکی از جشن‌های 2500 ساله نوار حاشیه لباس "فرح پهلوی "یک متر کم می‌ آید البته حل مشکل برای پادشاه ایران کار پیچیده‌ای نیست چون یک هواپیمای اختصاصی به فرانسه می‌ رود تا آن یک متر نوار را تهیه و برای لباس همسر پادشاه ایران به تهران منتقل کند این‌ها نمونه‌ های کوچکی از عمق فساد خاندان پهلوی محسوب می‌ شود.
وی ضمن بیان‌ اینکه این فساد در زمان رضاخان نیز سابقه داشت تصریح کرد: در زمان حکومت رضاخان سنت وقف به شدت رایج و زمین‌ های زیادی وقف شد یکی از دلایل این اقدام نیز آن بود که رضاخان هر زمین مرغوبی را تصاحب می‌ کرد و مالکین این زمین‌ ها تنها راه نجات اموال و زمین‌ های خود را وقف آنها می‌ دانستند تا املاک خود را از دست‌ اندازی رضاخان مصون بدانند. لذا وقف زمین‌ ها واملاک به امکان متبرکه همچون آستان قدس رضوی سبب می‌ شد رضاخان پهلوی به‌دلیل تحت فشار قرار گرفتن از طرف انظار عمومی قادر به تملک ظالمانه املاک و مستقلات مردم بی‌ دفاع کشورش نباشد. این در حالی است که شخص رضاخان قبلا مسئول نظافت اسطبل سفارت هلند در ایران بود اما اصولا این خاندان خود را صاحب همه ثروت کشور تلقی می‌ کرد.
سفیر سابق کشورمان در ایتالیا در خصوص فساد اقتصادی اشرف پهلوی نیز گفت: اشرف پهلوی در قاچاق مواد مخدر به اروپا دست داشت و ثروت زیادی را از این طریق گردآوری می‌ نمود و برای آنکه انحصار توزیع موادمخدر در ایران را در دست خود داشته باشد به شدت با سایر باندهای قاچاق به مبارزه می‌ پرداخت که سود سرشاری نصیب خود کند قاچاق اشیا عتیقه کشور از جمله اقداماتی بود که درباریان کشور در آن زمان انجام می‌ دادند فرح پهلوی آنچنان به غارت بیت‌المال پرداخته بود که حتی تخمین زده شده است که ثروت وی از این طریق بیش از ثروت خود محمدرضا پهلوی بوده است.
وی در ادامه گریزی نیز به فساد‌های اخلاقی دربار پهلوی زد و گفت: فساد اخلاقی نیز در بین درباریان متداول بود فرح پهلوی معشوقین خود را به کاخ محل اقامت خود می‌ برد و این درحالی بود که شاه نیز از این قبیل اقدامات وقیحانه وی مطلع بود و نسبت به آن واکنشی نشان نمی‌ داد در خاطرات مادر شاه آمده است زمانی که در این خصوص به فرح اعتراض کردم و خطاب به وی گفتم تو از این قبیل اقدامات که مردان را به اتاق خود دعوت می‌کنی خجالت نمی‌کشی؟ وی پاسخ داد: این مسئله، مسئله‌ای شخصی است و به شما ارتباطی ندارد.
قدیری‌ ابیانه در پایان عنوان کرد: به‌ این ترتیب فساد پهلوی تمام تار و پود نظام شاهنشاهی را دربر گرفته بود و مصداق‌ بیان شده تنها بخش کوچک و ناچیزی از اعمال وقیحانه ،وحشیانه و مشمئز کننده سلطنت پهلوی بشمار می‌ رود.


یکشنبه 93 دی 21 , ساعت 10:49 صبح

حبّ فی الله مستلزم بغض فی الله هم هست، چنانچه کسی را دوست بداری که محبوب و مطیع خداست اگر معصیت کند باید او را مغبوض بداری.


یکشنبه 93 دی 21 , ساعت 10:45 صبح

زن ناصر الدین شاه قلیان تنباکو را شکست .

ناصر الدین شاه گفت: بر چی شکستی؟! گفت: همون آدمی که منو به تو محرم کرده دستور داده قلیانها باید شکسته شود.


یکشنبه 93 دی 21 , ساعت 10:42 صبح

Do not be discouraged for the sake of Allah


یکشنبه 93 دی 21 , ساعت 10:35 صبح

هنگامی که هیچ کاره ای آنچه به تو می دهند شاید رشوه نباشد؛ هنگامی که کاره ای شدی آنچه به تو می دهند شاید هدیه نباشد.


یکشنبه 93 دی 21 , ساعت 10:33 صبح

گاهی اوقات به شوخی به بزرگترای فامیلمون میگم شما برای تربیت ما کاری نکردید!!تربیت فرزند در زمان حال با پیشرفت های شگرف دنیا سخت تر از گذشته است.


دوشنبه 93 دی 8 , ساعت 1:11 عصر

یه وقتی حضرت امام خمینی (ره) می فرمودند: مراقب این اسلام آمریکایی باشید.

الان مدتی است که رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (حفظه الله) می فرمایند: حواستان به تشیع انگلیسی باشد.

هر چه زمان می گذرد خط انحراف ظریف تر می شود و گاهی هم باریک تر از مو.


سه شنبه 93 آبان 27 , ساعت 7:56 عصر

یکی از نامه‌های امیرالمؤمنین علی(ع) در کتاب شریف نهج‌البلاغه، نامه 53 یا همان عهدنامه مالک اشتر است. زمانی که حضرت امیر(ع) مالک را به عنوان فرماندار مصر تعیین کرد آیین نامه مدیریتی و حکومتی را به وی دستور داد تا رعایت کند.
از آنجایی که مفاد عهدنامه مالک اشتر از سوی امامی معصوم صادر شده است توجه به آن برای مدیران و کارگزارنی جامعه ما نیز می‌تواند بسیار راهگشا باشد از این رو سلسله مباحثی را از کتاب «دلالت دولت» اثر مصطفی دلشاد تهرانی مدیرگروه نهج‌البلاغه دانشگاه قرآن و حدیث برای عموم علاقه‌مندان ذکر کنیم.
اداره امور از جایگاه بندگی خدا
خاستگاه مدیریت و رهبری از مهمترین موضوعات جهت‌دهنده به حکومت و اداره یک سازمان است؛ این که انسان از چه مجرایی گام در میدان اداره امور بگذارد و به رهبری بپردازد؛ نقشی تعیین‌کننده در مدیریت و حکومت دارد. تصمیم‌گیری‌ها، و رفتار و سلوک مدیریتی و حکومتی به شدت متأثر از تلقی‌ها و دریافت‌ها از مدیریت و حکومت است. نوع تلقی و دریافت زمامداران از خود در جایگاه مدیریتی و حکومتی آنان را به انواع روابط و مناسبات سوق می‌دهد. هر دریافتی به کارکردی منجر می‌شود،‌به عنوان نمونه:


آنکه خود را در جایگاه حکومت و مدیریت مسلط، حاکم، مطلق، خدا می‌بیند به روابط و مناسباتی متناسب با این دریافت رو می‌کند، روابط و مناسباتی سلطه‌گرانه، مستبدانه، خودکامانه و خدای‌گونه؛ و آن که از جایگاه بندگی خدا به حکومت و مدیریت می‌نگرد، به روابط و مناسباتی هدایتگرانه، خدمتگزارانه، امانتدارانه و پاسدارانه رو می‌نماید.
امیر‌مؤمنان علی (ع) در آغاز عهدنامه مالک‌اشتر به مهمترین دروازه ورود به عرصه حکومت و مدیریت پرداخته است: ورود از جایگاه بندگی خدا. در این صورت است که روابط و مناسبات حکومتی و مدیریتی صورتی انسانی و به دور از قدرت‌مداری می‌یابد در عین ظهور توانایی لازم برای اداره امور، از سلطه‌گری و خودکامگی پرهیز می‌شود. عبارت «هَذَا مَا أَمَرَ بِهِ عَبْدُ اَللَّهِ عَلِیٌّ أَمِیرُ اَلْمُؤْمِنِینَ» بیانگر چنین حقیقتی است. علی (ع) خود را بنده خدا معرفی می‌کند و از این جایگاه به اداره امور فرا می‌خواند.
ادبیات فرماندهی
فرماندهی و فرمانبری از لوازم اداره امور است و بدون آن پیشرفت کارها و دستیابی به اهداف سازمانی میسر نیست، اما آن چه در این امر مهم و اساسی است، ادب فرماندهی است. اداره امور از پایگاه خودکامگی ادبیات خود را دارد و اداره امور از پایگاه بندگی ادبیات خود را؛ به طوری که امیرمؤمنان علی (ع) مبتنی بر چنین دریافتی، از ادبیاتی بهره می‌گیرد که در آن هیچ نشانه‌ای از تحکم و تجبر، خودمداری و سلطه‌گری نیست، از این رو فرموده است:«هَذَا مَا أَمَرَ بِهِ عَبْدُ اَللَّهِ عَلِیٌّ أَمِیرُ اَلْمُؤْمِنِینَ؛ این آیین‌نامه‌ای است که فرمان داده است بدان، علی. در اینجا «صیغه سوم شخص غایب»  به کار گرفته شده است و نفرموده است: «ما امر به...» ( این آیین‌نامه‌ای است که فرمان می‌دهم بدان)، و یا «ما نأمر به...» این آیین‌نامه‌ای است که فرمان می‌دهیم بدان.
مقایسه‌ای میان ادبیات فرماندهی نزد امیرالمؤمنان علی (ع) و دیگران نکات آموزنده بسیار در بردارد. ادبیات هر کس گویای اندیشه و روحیه و روش اوست؛ به بیان امیرمؤمنان علی (ع):
«تَکَلَّمُوا تُعْرَفُوا، فَإِنَّ الْمَرْءَ مَخْبُوءٌ تَحْتَ لِسَانِهِ»؛ سخن گویید تا شناخته شوید که آدمی زیر زبانش نهان است.
امیرمؤمنان علی (ع) آیین‌نامه حکومت و مدیریت خود را با تغییر «ما أمربه» (فرمان داده است بدان) آغاز نموده است و اینگونه آغاز، بیانگر اندیشه و روحیه و روش ویژه اوست و نکات زیر را درباره آن می‌توان لحاظ کرد:
1- این تعبیر بیانگر آن است که در آن چه می‌آید خودبینی و خودخواهی مطرح نیست.
2- چنین بیانی افاده می‌کند که این آیین، سخنانی حق است و فرامینی شخصی نیست.
3- نوع سخن گویای این حقیقت است که آنچه مطرح خواهد شد از جایگاه فرمانفرمایی و خودکامگی نیست، بلکه آموزه‌های راهنما برای توفیق در حکومت و مدیریت است، چنانکه آخرین عبارت این آیین‌نامه گویای آن است.
حفظ سلسله مراتب در اداره امور
علی (ع) در عین تبیین اداره امور از جایگاه بندگی خدا و پاسداشت ادبیاتی لطیف و انسانی در عین اقتدار و توانایی در مدیریت و حکومت، به حفظ سلسله مراتب در اداره امور اهمیت داده است. هیچ سازمانی و حکومتی بدون سلسله مراتب صحیح و سامان‌یافته راه به مقصد نمی‌برد و لازم است در عین لطیف‌ترین روابط انسانی در اداره امور، جایگاه اشخاص و نسبت آنان به یکدیگر کاملاً روشن و مشخص باشد.
با تبیین درست سلسله مراتب در اداره امور و مشخص نمودن جایگاه هر واحد سازمانی و هر شخص، روابط و مناسبات سازمانی نطام می‌یابد و با پذیرایی این سلسله مراتب، تصمیم‌ها و دستورالعمل‌ها در چرخه نابسامانی تباه نمی‌شود و تصمیم و دستورالعمل صحیح و قانونمند در همه مراتب جاری می‌شود و گریز از مراتب سازمانی به حداقل می‌رسد. اگر این قاعده رعایت نشود، اداره درست امور و دستیابی به اهداف حکومتی و سازمانی ناممکن می‌شود، چنانکه در بیان امیرمؤمنان علی (ع) آمده است:
«لا رأْی لمنْ لا یُطاعُ»کسی که فرمان او را نبرند، رأی و تدبیر او هم اثر ندارد.


چهارشنبه 93 مهر 16 , ساعت 7:35 صبح

اهمیت و شرافت مادر در کلام امام خمینی (ره)

حقوق مادران را نمی ‏توان شمرد و نمی ‏توان به حق ادا کرد. یک شب مادر نسبت به فرزندش از سال‏ها عمر پدر متعهد ارزنده ‏تر است.


   1   2   3   4   5   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ