سفارش تبلیغ
صبا
 
جمعه 91 آبان 26 , ساعت 8:49 صبح

باباجون سلام.باز فرصتی یافتم تا با تو درد دل کنم،خیلی دلم برایت تنگ شده...یاد سلام کردن های صبح و شبت،یاد لبخندهای ملیحت،یاد کار و کوشش فراوانت،یاد صدای گرم و آرامش بخشت.یاد حضورت در خانه،یاد مشاوره های فراوانت و یاد مظلومیتت.

آرام می آمدی،آرام می نشستی،آرام می خوردی،آرام می خوابیدی و آرام بلند می شدی.

هنوز فکر می کنم مأموریت رفتی و می آیی،و بارها با صدای ماشین فکر کردم تویی و زود در را برایت باز کردم.

روز دومت در ادیمی به مصطفی گفتم با ماشین شما کی میاد زاهدان جا دارین منم با شما بیام؟گفت:آره منم و مامان و خانمت و بابا؛دلم برای داداشم سوخت؛خب سخته منم هنوز باورم نشده که رفتی و دیگه نمیای.

خودت گفتی

عروسیم روز عید غدیر باشه!

همکارانم از عقد من باخبر بودن و شیرینی می خواستن اما آماده که می شدم تا برم و بخرم می گفتی نه!هنوز زوده!

شب رفتنت به مأموریت بهت گفتم کیا رو دعوت کنیم،گفتی شما کیا رو می خوای دعوت کنی؟گفتم از ادارمون سی نفر.گفتی نه،گفتم چرا؟گفتی ما باید اونایی رو دعوت کنیم که تو مرگ و زنده شون دعوتمون کرده باشن.کمی فکر کردم و گفتم جدیداً که ما کسی رو از دست ندادیم که بخوایم دعوتشون کنیم و نیان!اون موقع نگام کردی و چیزی نگفتی!

یک ساعت مونده بود که بری گفتی جعفر سیدی موسیقی عید غدیر که مال مراسمت هست رو بیا بگیر دستت باشه،گفتم دست خودتون باشه دست من شاید گم بشه،گفتی اگه گم شد که دست یکی دیگه از بچه ها هست ازش می گیریم و من گفتم باشه پس میزارم روی میز کامپیوتر.

من از روز شنبه بدنم درد می کرد روز یکشنبه به مسئول واحدمون گفتم می خوام برم مرخصی،گفت: چرا؟گفتم بدنم درد می کنه؟(نفهمیدم چرا اینو بهش گفتم)گفت:باشه دوشنبه رو حالا برو تا بعد؛دوشنبه رو تو خونه که استراحت کردم دیدم حالم بهتر شده پس سه شنبه رو رفتم اداره،باز بدنم شروع به درد گرفتن کرد ساعتای ده خانمم باهام تماس گرفت حرفاو که زد دید که بی حالم،گفت چی شده حالت خوب نیست:گفتم نه بدنم درد می کنه؟گفت:حتما دیشب خوب نخوابیدی؟گفتم:نه خوب خوابیدم.گفت:پس چه کارته؟گفتم نمی دونم فقط می دونم که بدنم درد میکنه(اون موقع نمی دونستم که به خاطر فراق تو و جدایی روح من و تو بدنم درد میکنه)

مامان خیلی سعی میکنه جای خالی تو رو برام پر کنه اما نمی تونه،و من برای اینکه او را نرنجونم  خود را راضی و خوشنود نشون می دهم.

مامان هر روز پنهان از نگاه من،وقتی سجاده اش رو پهن میکنه چنو لحظه روبروی عکس تو می ایسته وبا چشمانی خیس به تو خیره میشهبا تو راز و نیاز میکنه،اگه از کسی ناراحت باشه گلایه و شکایت میکنه میگه می دونم مثل همیشه حرفامو گوش میدی،یک بار خودم شاهد بودم یواشکی گوش می دادم آنم ساعات پایانی شب بود.(منظورم وقتیه که خونه خلوته و وقت نماز شبه) ،دلم برای مامان می سوزه می دونم با همون گریه های شبانه خودش رو آروم میکنه چون او از دوری تو رنج می بره اما سعی می کنه بیشتروقتا بر زبان نیاره که مبادا من دلتنگ بشم...

هنوز لباسهای نظامی و شخصی تو روی جالباسی ست.

در بیرون از منزل عدم حضورت بیشتر احساس میشه چرا که هرکسی با تماس و یا حضوری،شهادتت را تسلیت میگه،اصلا نگاه های مردم تغییر کرده!

از طرفی رشادت های  تو را می بینم و می خوانم به خود می بالم، که چنین پدری داشتم،البته گاهی دل تنگ می شوم که چرا زودتر نشناختمت!صبح رفتن هایت با خودت بود و بازگشتن هاین با خدا؛گاهی بعد ظهر،بیشتر وقتها ساعات پایانی شب و گاهی اصلا وقت نمی کردی شب به خونه بیای و در همون محل کار استراحت می کردی.

روز تشییع پیکر پاکت در زاهدان و زابل بیشتر دوست دارانت بودند اما همه نه؛با خدا باش پادشاهی کن یعنی این.

چه زیباست باباجون روز شهادتت روز شهادت جوادالائمه و دقیقا سومین یادواره شهدای وحدت استان بود؛ روز هفتمت روز عرفه و چهلم تو مصادف با روز بسیج و عاشورا گشته است.

خوش به حالت،این سعادتی ست که نصیب هر کسی نمی شود.

تو که  عاشق بسیج و ادامه دهنده راه شهدا بودی تقدیر بر آن بود که روز چهلمت اینچنین روزی باشد.

بارها بهت می گفتیم از این همه کار خسته نمیشی می گفتی من خودم رو وقف اسلام کردم.

آفرین بر تو؛تو خستگی رو خسته کرده بودی.

هر وقت احساس دلتنگی می کنم عکست را می نگرم و به آن زل می زنم،آرامش پیدا می کنم.و این قول آخر من؛ از ادامه دادن راهت دست بر نمی دارم.

روحت شاد و یادت گرامی باد.

(این پست ثابت است برای خواندن مطالب جدید به پست های پایین مراجعه شود.)

 


یکشنبه 91 مهر 9 , ساعت 10:7 صبح

زندگی مشترک، زندگی و همزیستی دو فرد متفاوت برای کامل کردن همدیگر است.

همسران برتر بر خود فرض می دانند که در همه حال حافظ دین و دنیای همسر و فرزند خویش باشند.

اما چطور وچگونه ...؟

وظایف واجب واخلاقی مرد

تربیت زن وفرزند: حضرت محمد (ص) می فرمایند:مرد مسئول راهبرى و راهنمائى و تربیت عیال و فرزندان خود میباشد (ارشادالقلوب - ترجمه مسترحمى ج 2 ص 250 )

گذشت: حق زن آن ست که بدانى خدا وى را براى آسایش و آرامش تو آفریده و این نعمتى ست از خدا براى تو، پس حق این نعمت را ادا کن و از خوراک و پوشاک و آنچه نیاز وى بدان است کوتاهى مورز و هرگاه نادانى کرد از وى درگذر. (خصال -ترجمه کمره اى ج 2 ، ص 349)

رفتار پسندیده: پیامبر خدا « صل الله علیه و آله و سلم » فرمود: بهترین شما کسى است که براى خانواده اش بهتر باشد، و من در مورد خانواده ام بهترین شما هستم. (122 / مکارم الاخلاق/ 216 الوسائل 14)

پر داخت مهریه: از امام صادق « علیه السلام » نقل شده که فرمود: هر که مهریه اى مقرّر کند و قصد پرداخت آن را نداشته باشد به منزله سارق است( الکافی 5)

پرداخت نفقه : از شهاب بن عبد ربه روایت شده که گفت بحضرت صادق « علیه السلام » عرض کردم: حق زن بر شوهرش چیست؟ حضرت فرمود: گرسنگى او را برطرف سازد و او را بپوشاند و با او ترشروئى نکند، پس چون چنین کند بخدا سوگند حق او را ادا کرده است (طرائف الحکم یا اندرزهاى ممتاز)

عدم بخل به زن وفرزند : امام صادق « علیه السلام » فرمودنند :یکی از گناهانى که باطن آدمیان را آشکار مینمایند عبارتند از: آنهائى که در راه باطل اموال خود را اسراف میکنند، و نسبت به زن و فرزندان و خویشاوندان بخل میکنند، و یا بد اخلاق هستند و صبر ندارند، و همواره کسل و تنبل میباشند ( ایمان و کفر- ترجمه الإیمان و الکفر بحار الانوار ج 2 ص 661)

وظایف واجب و اخلاقی زن

نگهداری از شوهر : حضرت محمد (ص) می فرمایند: زن مسئول نگاهدارى فرزندان و اهل بیت شوهر خود میباشد(ارشاد القلوب - ترجمه مسترحمى ج 2، ص 250)

اطاعت از شوهر : رسول اکرم ( صل الله علیه و آله ) می فر مایید هر زنی که به شایستگی ،خدا را عبادت کند و واجبات را ادا نماید واز شوهر فرمان ببرد وارد بهشت می شود. (انصاریان ،نظام خانواده در اسلام ،ص 376)

احترام به شوهر : رسول حق به مولا فرمود :هر زنی که در سختی ورفاه با شوهرش بسازد واز وی اطاعت کند خداوند او را با همسر ایوب مهشور کند ،هر زنی گفتار تلخ وزننده ی شوهرش را تحمل کند خداوند برای هر کلمه ای اجر روزه دار مجاهد به او عنایت
فرمایید. (ابراهیم امینی ،آیین همسرداری ،ج 1،ص 49)

چشم پوشی از غیر شوهر : پیامبر اکرم ( صل الله علیه و آله )می فرمایید هر زنی که چشمش را از نگاه کردن به غیر شوهرش پر کند مورد غضب خداوند قرار می گیرد . (ثواب الاعمال -ترجمه انصارى، ص: 569)

پرهیز از آزار شوهر : امام صادق «علیه السلام» می فرمایید ملعون است زنی که همسرش را بیازارد ووی را غمگین و غصه دار کند ،و خوشبخت است خوشبخت زنی که شوهر را نگه دارد ووی را نیازارد ودر هر حال از وی اطاعت نمایید . (انصاریان ،نظام خانواده در اسلام ،ص 383)

برای غیر شوهر خود را نیاراید : پیامبر اکرم «صل الله علیه و آله» فرمودنند :مردی که در برابر دیدگانش وبا رضایت واجازه ی او زنش آرایش کند واز خانه بیرون رود ،به صورتی که در معرض دید همگان قرار گیرد دیوث است ،هر که آن مرد را دیوث بنامد گناهی نکرده ،زنی که بدین صورت بیرون رود و همسرش راضی باشد بر هر قدمی که آن زن بر می دارد خانه ای از آتش برایش روشن می شود .(حسین مظاهری ،خانواده در اسلام،ج 1،ص 30)

پرستاری از شوهر : پیامبر اکرم می فرماید :بدترین زنان شما زنی است که در مقابل
خویشانش مطیع باشد ،زیر بار شوهر ش نرود ،عقیم وکینه توز باشد ،از کار های زشت پروا نداشته باشد ،در غیاب شوهرش آرایش کند ، در خلوتگاه از خواسته های شوهرش امتناع ورزد وگناهش را نبخشد .(ابراهیم امینی ،شیوه همسرداری ،ج 1 ص 91)

عدم تصرف در اموال شوهر : امام صادق «علیه السلام» می فرماید زن مجاز نیست بدون اجازه شوهر برده آزاد کند یا صدقه بدهد ،یا چیزی ببخشد ،یا نذر مالی کند . (انصاریان ،نظام خانواده در اسلام ،ص 386)

خدمت در خانه : رسول اکرم (ص)می فرمایید :هر زنی در خانه ی شوهر به منظور زیبا سازی ،چیزی را جا به جا کند خداوند به او نظر رحمت اندازد ،وهر که مورد نظر رحمت باشد از عذاب در امان است .(احمد بهشتی ،خانواده در قرآن،ج 1)

بدون اجازه شوهر از خانه بیرون نرود : پیامبر اکرم (ص)می فرماید اگر زنی بدون اجازه شوهر از خانه بیرون رود تمام فرشتگان آسمان وزمین او را لعنت می کنند تا به خانه بر گردد .


پنج شنبه 91 مهر 6 , ساعت 9:34 صبح

حفظ چشم، گوش، قلب و تمامی اعضا و جوارح از هرگونه خطا و گناه عفاف است که حاصل این عفت و حجاب درونی، پوشش ظاهری است؛ به تعبیری لطیف‌تر حجاب میوه عفاف است و عفاف ریشه حجاب.

حجاب و عفاف به عنوان دو ارزش در جامعه بشری و بویژه جوامع اسلامی مطرح است. همواره این دو واژه در کنار هم به کار برده می‌شوند و در نگاه اول به نظر می‌آید هر دو به یک معنا باشند اما با جستجو در متون دینی و فرهنگنامه‌ها به نکته قابل توجهی می‌رسیم و آن تفاوت این دو واژه است. در برخی کتب لغت حجاب را این‌گونه تعریف کرده‌اند: «الحجاب، المنع من الوصول» حجاب یعنی آنچه مانع رسیدن می‌شود.
برخی گفته‌اند حجب و حجاب هر دو مصدر و به معنای پنهان کردن و منع از دخول است و به عنوان شاهد آیه شریفه «و من بیننا و بینک حجاب»‌(فصلت، آیه 5) را ذکر کرده‌اند. در دیگر کتاب‌های لغت حجاب را به معنای پرده آورده و نوشته‌اند: امراه محجوبه؛ زنی که پوشانیده است خود را به پوشاندنی.
با توجه به معانی ذکر شده در می‌یابیم حجاب امری ظاهری و در ارتباط با جسم است، اگرچه این پوشش برخاسته از اعتقادات و باورهای درونی افراد است ولی ظهور در نشئه مادی و طبیعی دارد یعنی پوشش ظاهری افراد و بویژه زنان را حجاب می‌گویند که مانع از نگاه نامحرم به آنان می‌شود. عفاف نیز دارای معانی گوناگونی است که در مجموع تعریف کاملی را به ما خواهد داد. راغب اصفهانی در مفردات القران می‌نویسد: العفه حصول حاله للنفس تمتنع بها غلبه الشهوه؛ عفت حالتی درونی و نفسانی است که توسط آن از غلبه شهوت جلوگیری می‌شود.
البته قابل ذکر است که در قرآن کریم از واژه عفت در دو معنا استفاده شده است، گاه به معنای خود نگهداری و پاکدامنی است و گاه «عفت» به معنای قناعت آمده و مسائل مالی مورد نظر است. آنچه در این مقاله مورد نظر ماست مفهوم اولی است یعنی خود نگهداری از شهوت و مسائل جنسی؛ اگرچه می‌توان برای هر دو معنا واژه عفت را آورد و ضرری به مفهوم آن نمی‌خورد. از مجموع معانی ذکر شده برای حجاب و عفاف می‌توان نتیجه گرفت که عفاف نوعی حجاب درونی است که انسان را از گناه باز می‌دارد.
حفظ چشم، گوش، قلب و تمامی اعضا و جوارح از هرگونه خطا و گناه عفاف است که حاصل این عفت و حجاب درونی، پوشش ظاهری است؛ به تعبیری لطیف‌تر حجاب میوه عفاف است و عفاف ریشه حجاب. برخی افراد ممکن است حجاب ظاهری داشته باشند ولی عفاف و طهارت باطنی را در خویش ایجاد نکرده باشند. این گروه از حجاب، تنها پوسته‌ای و ظاهری بی‌معنا دارند و از سوی دیگر کسانی هستند که ادعای عفاف کرده و با تعابیری همچون؛ من قلب پاکی دارم، خدابا قلبها کار دارد، آدم باید چشمش پاک باشد و... خود را سرگرم کرده و مصداق «لیفجر امامه»‌(بلکه انسان می‌خواهد آزاد باشد و گناه کند- قیامت آیه 5) می‌شوند.
انسان‌هایی چنین باید در قاموس اندیشه خود نکته‌ای اساسی را بنگارند و آن این است که درون پاک، بیرونی پاک می‌پروراند و هرگز قلب پاک موجب بارور شدن میوه ناپاکی به نام بی‌حجابی و بدحجابی نخواهد شد. امام خمینی(ره) پیام‌آور ارزشهای الهی درباره حجاب و عفاف می‌فرماید: «توجه داشته باشید حجابی که اسلام قرار داده است برای حفظ ارزش‌های شماست. هرچه را که خدا دستور فرموده است- چه برای مرد و چه برای زن- برای این است که آن ارزش‌های واقعی که اینها دارند و ممکن است به واسطه وسوسه‌های شیطانی یا دست‌های فاسد استعمار پایمال شوند این ارزشها زنده بشوند.»



لیست کل یادداشت های این وبلاگ