سفارش تبلیغ
صبا
 
چهارشنبه 96 شهریور 29 , ساعت 6:0 صبح

سلامت سازمانی در بیمارستان‌ها و مراکز ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی درمانی

کاربرد واژه سلامت در سازمان‌های بهداشتی درمانی معمول است ولی نه به عنوان صفتی برای خود سازمان بلکه به عنوان مهم‌ترین خروجی قابل انتظار در مورد بیماران. مدیران چنین سازمان‌هایی باید علاوه بر توجه به هدف نقش‌آفرینی در ارتقای سلامت جامعه، نگهداری از سلامت سازمانی را وظیفه خود بدانند و همچون پزشکی حاذق، نبض سلامتی سازمان را در دستان خود نگه دارند. این کار از دشوارترین کارهای ممکن است زیرا مستلزم رویارویی با واقعیات رفتار سازمان است و این همان علتی است که بیشتر مدیران به فرار از آن وسوسه می‌شوند. در حقیقت رویارویی با این واقعیات، انضباط و جسارتی خاص می‌طلبد و این صفات فقط در شمار اندکی از مدیران وجود دارد. علت دیگر این است که اجرای طرح‌های سالم‌سازی در مقایسه با اجرای راهبرد‌های فنی که به سرعت به نتیجه می‌رسند و باعث خشنودی می‌شوند به زمانی طولانی‌تر نیاز دارند.

در سازمان‌های بهداشتی درمانی به ویژه بیمارستان‌هایی که در آنها اتخاذ همه تصمیمات در سطوح عالی سازمان صورت می‌گیرد؛ اعتماد بین کارکنان و سطوح عالی سازمان وجود ندارد؛ تعهد، روحیه و انگیزش کارکنان در سازمان کم و میزان غیبت زیاد است، اعتبار سازمان توسط کارکنان نادیده انگاشته می‌شود و رفتارهای غیراخلاقی به چشم می‌خورد، و در نهایت چگونه می‌توان انتظار داشت از چنین سازمان‌هایی که خود بیمارند، بیمارانی شفا یافته و خشنود خارج شوند.

آنچه از نظر دور مانده این است که عدم توجه به سالم‌سازی سازمانی و بهره‌برداری صحیح از نیروی انسانی شاغل، باعث محدودیت در ارائه یا کیفیت خدمات بهداشتی درمانی به بیماران خواهد شد و در نهایت موفقیت بیمارستان در دستیابی به اهداف، بیش از پیش تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد و علاوه بر سازمان، جامعه نیز دچار مشکل می‌شود. ارتقای سلامت سازمانی و خلق سازمان سالم، یک ضرورت حیاتی برای حرکت به سمت جامعه سالم، خانواده و افراد سالم است که یک فوریت ملی و عمومی قلمداد می‌شود. افراد ناسالم نمی‌‌توانند سازمانی سالم تشکیل دهند و عملکرد ممتاز و سالمی داشته باشند. تحقق سازمان سالم، چابک و پویا با داشتن کارکنانی سالم ، محیطی سالم و ارتباط سالم امکان‌پذیر است. در یک بیمارستان یا یک نهاد ارائه‌دهنده خدمات درمانی که نظام اداری، پرسنلی و پشتیبانی سالم در آن به چشم می‌خورد، محیطی کارآفرین و شاد وجود خواهد داشت که رفاه، سلامتی فکری، جسمی، خشنودی و انگیزش مثبت نیروی انسانی و ارتقای مستمر کیفیت از ثمرات آن است. سازمان با نیروهای مانع بیرونی به‌طور موفقیت‌آمیزی برخورد و نیروی آن را به طور اثربخشی در جهت اهداف و مقاصد اصلی سازمان هدایت می‌کند.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ